Hukum Doktor lelaki yg jadi BIDAN.

10:37 PM


Assalamualaikum
Dok ngah bace posting orang, tibe2 nampak lak topic nih...


lau dulu, time ngade2 nak kawin..wee~~
mesti terpikir satu benda nih!
bukan tett la .. -___-"
(kadng2 pikir gak. haha)
tapi pasal bidan kepada bini.

salu nekad da ader family nanti, kalau boleh, x nak doktor laki2 
yg sambut bayi ana.haha
x tau plak ape hukum dier an, so..da terjumpe, dah.




......................................................





Satu masalah yang sangat menular pada masa kini ialah kelalaian atau sikap acuh tidak acuh masyarakat kita berkenaan isu mendedahkan aurat di klinik-klinik dan hospital, seolah-olah dibolehkan mendedahkan segala-galanya kepada seorang doktor dan membiarkannya melakukan perkara-perkara yang tidak dihalalkan dalam agama.



Dalam kes untuk memeriksa bukaan rahim dan menyambut kelahiran biasa adalah haram bagi doktor lelaki dan perempuan2 yang beriman hendaklah meminta agar bukan doktor lelaki yang melakukan pemeriksaan bukaan rahim ke atasnya. Ini kerana doktor akan memasukkan jarinya ke dalam faraj untuk estimate bukaan pintu rahim.



Dan baginda S.A.W pernah berkata kepada Saidiana Ali r.a : “Janganlah kamu melihat peha seseorang, samada yang masih hidup atau yang telah mati.” (Diriwayatkan oleh Abu Daud, hadis sahih).



Jika ianya haram untuk melihat aurat, ianya juga haram... untuk menyentuh aurat, walaupun berlapik dengan kain atau pakaian. Nabi SAW pernah bersabda: "Aku tidak berjabat tangan dengan perempuan." (Diriwayatkan oleh Imam Malik dan Imam Ahmad, hadis sahih)



Dan baginda SAW juga pernah bersabda: “ Jika salah seorang daripada kamu hendak ditikam di kepalanya, itu adalah lebih baik baginya daripada dia menyentuh seorang perempuan yang tidak dibolehkan untuknya sentuh (bukanmahram).” (Diriwayatkan oleh Imam Tabrani, hadis sahih)



Keperluan mendesak ialah keperluan yang boleh menghindar kemudharatan pada agama, nyawa, akal, keturunan dan hartabenda. Apabila keperluan ini tidak dipedulikan maka manusia tidak boleh hidup sebagai manusia normal. Apabila wujud keperluan ...ini, maka diharuskan perkara yang dilarang seperti dibolehkan memakan bangkai ketika kebuluran. Namun keharusan itu adalah sekadar yang mencukupi keperluan sahaja



Itulah baru dikira darurat. Bersalin itu darurat kah? fikir2kan lah. Jika sakit itu melibatkan batuk demam mungkin tidak terlalu bermasalah, tetapi jika sakit itu melibatkan aurat mughallazah (aurat berat seperti tubuh badan wanita dan alat sulit) tidakkah ianya sesuatu yang mengundang risiko? Tidak tercalarkah maruah?

Terutama ketika memilih doktor untuk proses bersalin, ramai yang memilih doktor lelaki berdasarkan kepakaran, walaupun ada pilihan doktor wanita. Tanpa tidak sedar perlu memberi keutamaan menjaga maruah dan sudah tentunya ada pilihan lain selain doktor lelaki

“Saya pelik, kenapa ramai doktor lelaki terlibat dalam bidang perbidanan (wanita bersalin)?” Saya cuba menduga. “Tak ramai sebab bidang perbidanan ini sebenarnya risikonya tinggi dan agak susah.. contohnya kalau ada emergency kes tengah-tengah malam ada orang nak beranak susahla doktor perempuan nak tolong..” Jawabnya. “Lagipun doktor lelaki jadi dah biasa dah macam tu (sudah mangli melihat aurat wanita ketika mahu bersalin, tidak bernafsu lagi)..” Sambungnya lagi. 

Cuba kita renung sejenak, dahulu ibu-ibu kita melahirkan anak bagaimana? Hanya atas pertolongan mak bidan menggunakan perubatan tradisional. Terdapat juga sesetengah tempat mereka menggunakan khidmat jururawat bergerak. Kesemua mereka adalah wanita. Mereka sanggup berkorban demi membantu kaum sendiri tanpa beralasankan hari sudah larut malam. Dunia bertambah canggih, ini bukan ceritera kisah menunggang basikal tua!

Oh, saya sedikit geli hati mendengar alasan doktor lelaki sudah bosan melihat aurat wanita sehinggakan tidak rasa bersyahwat lagi. Jawapannya mudah, apakah doktor lelaki itu sudah mati pucuk? Atau sudah menjadi tidak normal? Sungguh kasihan jika itu berlaku

Pada hemat saya, ini adalah salah satu strategi pihak yahudi dan barat menusukkan jarum-jarum halus mereka. Sengaja meramaikan pelajar lelaki di dalam bidang sakit puan, dan meramaikan pihak wanita di dalam bidang sakit tuan. Natijahnya, soal aurat langsung tidak dititikberatkan lagi sehinggakan mencetuskan kecelaruan fikrah di benak-benak umat Islam.

Bidang sakit puan & perbidanan (O&G) akan menjadi fardhu ain jika kekurangan doktor muslimah. Fardhu ain ini terpundak di atas bahu-bahu pelajar perubatan wanita yang kini sedang menuntut di mana sahaja hamparan bumi. Bukan untuk lelaki. Ayuh, sahutlah seruan ini wahai kaum hawa demi masa depan dirimu sendiri. Apakah akan terjadi jika fardhu ain juga diabaikan? Saya yakin kalian juga tahu hukumnya.

Itulah, bukan senang mahu menjadi muslim yang sejati. Terjunlah apa jua bidang pun, dia tetap tegas dengan syariatnya.

Saya menunggu komen dari para doktor Islam

Saya jadi hairan, mengapa perempuan yang lahirkan anak luar nikah boleh beranak sendirian. Begitu juga kadang-kadang ada kes tak sempat ke hospital sudah beranak. Fakta ini turut membuktikan bahawa melahirkan anak tidaklah terlalu bergantung kepada doktor pakar (kecuali ada komplikasi dan hal yang berat). Jururawat juga boleh. Tetapi protokol pula menyusahkan keadaan.

sekarang kita kekurangan doktor perempuan dalam bidang sakit puan sehingga menyebabkan doktor berlainan jantina pula ramai. Ini ditambah lagi dengan kebanjiran doktor lelaki dalam dunia kedoktoran O&G seolah-olah perkara ini bukan darurat lagi. Seperti sengaja meramaikan. Walhal wanita kini lebih ramai yang menguasai universiti tempatan. Persoalannya, ke manakah mereka? Mengapa meninggalkan fardhu kifayah sehingga terabai?

saya sudah lama memikirkan hal ini dan mahu menulis tentang ini. Tetapi niat ini terpadam agak lama sehinggalah hari ini baru menulis berkenaannya. Apapun, kerja dakwah takkan terpadam walau apa jua bidang anda!

Persoalannya mengapa harus doktor lelaki tersebut yang melakukan pemeriksaan. Sedangkan jururawat juga dilatih untuk melakukannya. Malang sekali, jarang kedengaran bantahan daripada pihak yang diperiksa.. Sekadar balik bercerita dengan kawan-kawan saja. Apa2 pun, ya, di pihak yang memberikan perkhidmatan/rawatan di bidang O&G, memang tanggungjawab tetap di bahu muslimah sendiri. Dan di pihak yang bakal menerima rawatan (khususnya ibu2 bersalin),walau dalam apa jua keadaan, tetap bertanggungjawab untuk menjaga maruah sendiri

berfikiran terbuka dan peka terhadap perkara ini, Saya yakin perkara ini bukan perkara kecil dan remeh dan menglibatkan hukum Allah, NO question about hukum allah..Primary Issue ialah Aurat..secondary issue is darurat..No way any lelaki bol...eh tengok aurat perempuan..DOKTOR BUKAN MALAIKAT..berpuluh tahun doktor belajar..belum membolehkan lelaki lawan hukum Allah..saya sanjung prefesion doktor..saya hormati..

Allah amat melindungi dan mengangkat darjat wanita..TAHUKAH ANDA BAGAIMANA ALLAH TINGGI DARJAT DAN MARWAH WANITA…ALLAH PERINTAH WANITA TUTUP SEMUA TUBUH WANITA KECUALI TAPAK TANGAN DAN MUKA SAHAJA…SUBAHANALLAH..SATU BULU DARI MANA2 TUBUH WANITA PUN LELAKI TAK BOLEH TENGOK…SAYANGNYE ALLAH PADA WANITA..

..lelaki dimuka bumi ini sebagai khalifah..kena jaga dan memartabatkan marwah wanita..saya tak akan ada didunia ini tanpa wanita..saya hormat semua wanita sepertimana saya hormat ibu saya..

Perkara begini bukan sesuatu hal yang sangat-sangat ringin persis debunga yang berterbangan ditiup angin. Ini juga bukan masalah menghirup kopi sambil menonton gusti di warung kampung. Ini soal maruah seorang wanita. Hati wanita mana tidak ...remuk seandainya selama berpuluh tahun elok berhijab menutup aurat, menjaga rambutnya dari terdedah, namun diragut maruah hanya kerana peristiwa beberapa jam saat kelahiran anak. Mungkin wanita yang tidak menutup aurat kurang merasa kesengsaraan jiwa, tetapi bagi yang selalu menjaganya. Pasti ia merupakan detik hitam yang kelam dan hitam. 


......................................................

0 balasan:

ealsreinzberg. Powered by Blogger.