Dari sahabat ke mata Hati.

7:59 AM

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


“Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat” 
(Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

SubhanaAllah..! tersentak hati ana, ..dan terharu seketika... :_) sahabat ana yg ana cukup kenali setelah 
2 sem bersama dalam satu kos yg sama, meletakkan status wall nya seperti kata2 di atas..
Ya Allah... ia cukup memberi ana waktu untuk muhasabah diri..
dalam tersedar, ana sedar ana khilaf dalam sesuatu perkara,..

Ya! manusia itu mulia, tapi..adakah 'aku' ini mulia?? 'aku' bukanlah Nabi..bukan pula Ulama'...
adakah 'aku' ini mudah memaafkan ketika marah?? 'aku' bukan Nabi...bukan pula Ulama'...
adakah 'aku' ini punyai adab yg sopan?? 'aku' bukan Nabi...bukan pula Ulama'....
adakah 'aku' ini merendah diri?? 'aku' bukan Nabi...bukan pula Ulama'...
adakah 'aku' ini adil?? 'aku' bukan Nabi...bukan pula Ulama'...
aku bukan sempurna....

Namun, tidak pula 'aku' terhenti di tngah jalan....
perjuangnku sebagai seorang Daie masih lagi jauh..
sahsiah akan ku bina,
iman akan ku tanamkan,
Ilmu senantiasa akan ku cari.. dengan harapan terbina la kekuata yg teguh dalam diri... :)

Sahabat, kita ini punya Hati... namun perlu kita idupkan ati,dengan tanamkan ia dengan baja Iman  yg elok,..hiasi taman hati dengan Cinta pada Allah yg Satu.. perlu kita semai selalu dengan Tazkirah pembina jiwa.. dicantas nafsu gelora dan akhir sekali dibelai dengn zikrullah...Subhanallah...

Ana bukanlah bijak bermadah kata, hanya ingin memberi nasihat pada diri sendiri....dan x lupa pula sahabat yg sentiasa ana kasihi..
Astaghfirullah....Maaf atas Khilaf dan salah kata, betulakn jika salah. :)
insyaALLAH.. :) Assalam.

Reflect ourself

0 balasan:

ealsreinzberg. Powered by Blogger.